A Debreceni Egyetem fenntartásában működő intézmény három feladatellátási hellyel rendelkezik, amelyek mindegyike nagy múlttal rendelkezik, kötődésük évtizedek óta szoros a felsőoktatási intézményhez.
A Kossuth utcán a Csokonai Színház közelében működött a Kossuth Lajos Gyakorló Általános Iskola, régi megszokott nevén a „kis-Kossuth”, Debrecen egyik legrégebbi iskolája. 1838-ban a városatyák úgy gondolták, nem jó, ha gyermekeik az otthonuktól messze tanulnak, ezért elhatározták, hogy leánynevelő intézetet hoznak létre. Ebből az intézetből nőtt ki és alakult át 1859-ben a „felsőbb leányiskola”, ahol a tudományokat már magyar nyelven oktatták. A későbbiekben Dóczy Gedeon országos hírű pedagógus nevét vette fel, tanítóképzővel bővült, és ezzel párhuzamosan megalakult a nyolcosztályos leánygimnázium. Miután szűkösnek bizonyult az épület, felépült az új háromemeletes Dóczy-palota, és ezután – a Kossuth u. 33. szám alatti telken – a négy elemi és négy polgári osztályban folyt a tanítás. Ekkor még egyházi iskola volt, 1948-ban került állami kézbe. Kossuth Lajos nevét pedig 1954-ben vette fel. 1963-ban új feladatot kapott az iskola: a tanulók nevelése, oktatása mellett részt vett, és azóta is részt vesz a leendő tanárok képzésében. Több, mint 50 éve működik a jelenlegi keretek között nyolcosztályos általános iskolaként, ahol tanárjelöltek gyakoroltatása folyik.
A 2 általános iskola és a gimnázium az Egyetem fenntartásában működött, összevonásukra 2015. június 4-én került sor. A három iskola jogutódjaként jött létre a Debreceni Egyetem Kossuth Lajos Gyakorló Gimnáziuma és Általános Iskolája 2015. augusztus 1-jével.
Az iskola működését a Debreceni Egyetem oktatási rektorhelyettese és az Oktatási Főigazgatóság felügyeli. A tanárképzéssel kapcsolatos szakmai munkát a Debreceni Egyetem Pedagógusképző Központja koordinálja.
Az intézmény Kossuth utcai feladatellátási helye nyitott, a szülőkkel együttműködő, gyermekbarát iskola, ahol a tanulók minőségi oktatást és magas szintű érzelmi nevelést kapnak. A magyar, a matematika és az idegen nyelvi képzés már az alsó tagozattól kezdődően központi szerepet kap.
Évfolyamonként 3 osztályunk van, minden osztályban választható idegen nyelv az angol és a német nyelv. A 2025/2026-os tanévtől kezdődően 1. osztálytól felmenő rendszerben 3 féle orientáció szerint fognak működni osztályaink: idegennyelv-humán, idegennyelv-művészet és matematika-környezetismeret orientációk. Ehhez fognak kapcsolódni a felső tagozatos orientációk is. Az osztályok részletes képzési szerkezetét a Pedagógiai Programunk tartalmazza.
Iskolánkban a gyerekek biztonságos környezetben nevelkednek. Ebéd után a szabadidejüket zárt udvaron tölthetik, ahol homokozó, játszótér, kosárlabda pálya, focipálya, és műfüves focipálya biztosítja a vidám játékot.
A gyermekek délutáni felügyeletét 1-6. évfolyamig napközis foglalkozások, 7-8. évfolyamon tanulószoba keretében biztosítjuk. A tanórákon kívül gazdag szakköri és sportköri kínálattal várjuk a gyermekeket: felzárkóztatás, tehetséggondozás, angol/német, énekkar, Szitakötő, magyar, nyelvművelő, történelem, digitális matematika, matematika, „Gyógyító mese”, Csodaszarvas mesekör, élménypedagógia, ökoszakkör, robotika, környezetbarát szakkör, környezetismeret, kémia, felvételi előkészítők, nyelvvizsga felkészítés, sakk, fotó-videó, grafika és festészet, képzőművészet, néptánc, gyermekjóga, kosárlabda, tenisz, szertorna, ritmikus sportgimnasztika. A Zeneiskolával együttműködve adunk helyet a szolfézs- és zongoraóráknak. Rendszeresen járnak tanulóink többek között színházba, bábszínházba, múzeumpedagógiai foglalkozásra, múzeumba.
Nagy hangsúlyt fektetünk a gyerekek érzelmi nevelésére. Iskolánk viseli a Boldogiskola címet. Egyre több osztályban valósul meg a Boldogságóra program.
A pedagógusok munkáját iskolapszichológus, fejlesztő- és gyógypedagógusok, logopédus, szenzomotoros fejlesztő, gyógytestnevelő, pedagógiai asszisztens segítik.
Tanárok, mentorok, tehetséggondozó szakemberek hatékony együttműködése lehetővé teszi a tanulók képességeinek kibontakoztatását. Tanulóink már az első osztályban elmondhatják, hogy az egyetem polgárai, ami kijelölheti számukra a felsőoktatási tanulmányaik útját a Debreceni Egyetemre.
A tehetséggondozó foglalkozások szakmai programját az iskolat Pedagógiai Programja határozza meg, ezt a programot a három feladatellátási helyen működő munkaközösségek tovább finomítják, szakmailag egymásra hangolják az életkori sajátosságoknak megfelelően. A közös munka nyomán kialakul az egységes szakmai nyelvhasználat, szélesedik módszertani kultúránk, ami a diákok dinamikusabb fejlődését eredményezi. Így a tanulók időben hamarabb érik el azt a szintet, ami biztosítja számukra a versenysikereket, majd a sikeres felvételit a középiskolákba és a felsőoktatásba.
Debrecen, 2025. február 26.
Denichné Hajdu Mónika Tímea
főigazgató